Perhekummitoiminta

Kaipaatko perheellesi tukea arkeen?

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri kouluttaa lapsiperheille perhekummeja. Perhekummi kulkee perheen rinnalla mukana arjessa, vanhemmuutta tukien. Toiminta on perheelle maksutonta.

Perhekummit ovat perheen apuna monissa arkisissa asioissa; joskus kaivataan juttuseuraa, joskus kaveria ulkoilemaan, toisinaan lisäkäsiä tai lapselle syliä. Vapaaehtoinen perhekummi on perheen apuna, olematta kuitenkaan lastenhoitaja, kodinhoitaja, terapeutti tai muu ammattilainen.

Perhekummitapaamisissa tulee aina olla yhden vanhemman paikalla.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Keitä perhekummit ovat?

Perhekummit ovat luotettavia auttamisesta kiinnostuneita ja sitoutuneita vapaaehtoisia, jotka haluavat tukea lapsiperheitä. Kaikki perhekummit haastatellaan ja he ovat käyneet MLL:n koulutukseen. He saavat säännöllistä ammatillista ohjausta ja tukea. Perhekummit noudattavat vapaaehtoistyön eettisiä periaatteita sekä vaitiolovelvollisuutta. Heiltä pyydetään suostumus rikostaustaotteen selvittämiseen.

Miten perhekummisuhde toimii?

Kummisuhteen lähtökohtana on vapaaehtoinen ja tasavertainen kumppanuus. Aloitustapaamisessa perhe, perhekummi ja MLL:n työntekijä sopivat kummisuhteen tavoitteista. Perhekummi tapaa perhettä tavallisesti joka toinen viikko noin 2-3 tuntia vuoden ajan. MLL:n koordinaattori on säännöllisesti yhteydessä sekä perheeseen että perhekummiin.

Voiko perheeni saada perhekummin?

Mikäli koet tarvitsevasi aikuisen seuraa, lisäkäsiä tai syliä lapsille. Lähtökohtana on perheen oma kokemus tuen tarpeesta.

Perhekummi voi olla avuksi esimerkiksi, kun
• tukiverkostosi eivät ole riittävät, esimerkiksi sukulaiset tai ystävät eivät voi tarjota tarvittavaa tukea
• olet muuttanut uuteen kaupunkiin tai ympäristöön
• koet olosi yksinäiseksi tai väsyneeksi