Äidit saavat kunniamerkit lapsen oikeuksien päivänä

9.11.2021

Äitien tekemää kasvatustyötä huomioidaan tänä vuonna poikkeuksellisesti syksyllä. Kasvattajina ansioituneille äideille luovutetaan kunniamerkit alueellisissa juhlatilaisuuksissa. Uudellamaalla Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitalit kultaristein luovutetaan palkittaville äideille 20. marraskuuta Sibelius-lukiossa.

Koronapandemian vuoksi valtakunnallista äitienpäiväjuhlaa, jossa kunniamerkit on perinteisesti äideille luovutettu, ei ole voitu järjestää tänä eikä viime vuonna. Mannerheimin Lastensuojeluliiton piirit järjestävät marraskuussa alueelliset tapahtumat, joissa kunniamerkit luovutetaan. Tilaisuuksissa kunniamerkit saavat vuoden 2020 ja 2021 palkittavat äidit.

Uudenmaan kunniamerkit luovutetaan äideille 20. marraskuuta 2021 Helsingissä järjestettävässä tilaisuudessa. Juhlan ohjelmassa on puheiden lisäksi Sibeliuskuoron esiintyminen, kakkukahvit ja valokuvaus. Palkittavia äitejä on yhteensä 10.

Vuonna 2020 palkittavia äitejä oli koko maassa 36 ja kuluvana vuonna 29. Ensimmäiset kunniamerkit äideille luovutettiin vuonna 1946, joten tänä vuonna niitä annetaan jo 75. kerran. Juhlavuoden kunniaksi Ritarikunnat ovat julkaisseet sivuillaan kaikkien eri vuosina palkittujen äitien nimet.

Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitali kultaristein

Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitali kultaristein voidaan antaa eri-ikäisille, erilaisissa elämänpiireissä ja tehtävissä toimineille ja toimiville äideille. Palkitut ovat ansioituneet lasten ja nuorten esimerkillisinä kasvattajina. He ovat kantaneet yhteisvastuuta ja monin eri tavoin tukeneet perhe-elämää sekä vanhemmuutta. Lisäksi otetaan huomioon eri vähemmistöryhmät. Lasten lukumäärä ei ole määräävä peruste palkitsemiselle. Palkittavaksi voi ehdottaa biologisia äitejä sekä adoptio- ja sijaisäitejä. Ehdokkaiden alaikäraja on 40 vuotta.

Kunnat, seurakunnat, yhdistykset ja muut yhteisöt sekä omat lapset voivat ehdottaa palkittavia äitejä aluehallintovirastoille. Aluehallintovirastojen esityksen perusteella sosiaali- ja terveysministeriö esittää vuosittain kunniamerkin saajia ritarikunnille, joiden suurmestarina toimii tasavallan presidentti.

Median edustajat ovat tervetulleita juhlatilaisuuteen, jossa kunniamerkit luovutetaan äideille. Tilaisuus järjestetään Sibelius-lukiossa (Liisankatu 13) lauantaina 20. marraskuuta kello 12 alkaen. Tapahtumaan osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon Jaana Dolkille, jaana.dolk(a)mll.fi, p. 044 5409 98.

Palkittujen äitien nimet löytyvät Ritarikuntien sivuilta.

perhetoiminnan koordinaattori Jaana Dolk, jaana.dolk(a)mll.fi, p. 044 5409 988

suunnittelija Emi Maeda, emi.maeda(a)mll.fi, p. 050 4655 636

tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 81 000 0 jäsentä, 546 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi