Ideoita vuoden varrelle

Ideoita perhekahviloille/paikallisyhdistyksille

- MLL:n omia sekä yhteistyökumppaneiden teemapäiviä

112-päivä 11.2.

Yhteinen teema: Oletko arjen sankari?

• 112-päivän tilaisuuksissa tuodaan esille, että jokaisen omalla turvallisuusasenteella sekä arjen pienillä valinnoilla on vaikutusta.
  • Huomaatko arjen vaaratilanteet, osaatko ehkäistä onnettomuuksia ja tapaturmia ja vältät näin ennalta vaaratilanteet?

Lisäksi muut tärkeät viestit:

• osaava toiminta hätätilanteessa
  • poliisinkin hätänumero on 112
  • kiireellinen sairaankuljetus 112:sta
  • soita 112 kiireellisessä hätätilanteessa
  • paloturvallisuusvinkit ja palovaroitinopastus

Verkostoidu muiden paikkakunnallanne turvallisuustyötä tekevien kanssa yhteisen tapahtuman järjestämiseksi.

Ideoita perhekahvilaan:

-kutsukaa vieras esim. paloasemalta tai terveyskeskuksesta (esim. neuvolan terveydenhoitaja)

-keskustelkaa perhekahvilassa keskenänne tästä teemasta, tulostakaa netistä materiaalia

Avoimet ovet 4.10.

MLL:n perustamispäivä on 4.10.1920. Keskusjärjestö ja useat piirit järjestävät 4.10. avoimien ovien tilaisuuksia ja hoitavat suhteita jäsenistöön, alan muihin toimijoihin ja yhteistyökumppaneihin.

Myös paikallisyhdistys voi rakentaa päivästä perinteen, jolloin se esittelee

 yhdistyksen toimintaa

 järjestää lastentapahtuman

 pitää koko päivän ovet auki perhekeskuksessa

 kutsuu vanhemmat ja lapset yhteiseen juhlaan

 järjestää luentotilaisuuden

 kutsuu yhteistyökumppanit neuvotteluun.

Perinteistä on usein apua toiminnan suunnittelussa.

Lapsen oikeuksien päivä 20.11.

MLL on järjestänyt vuodesta 1998 alkaen valtakunnallisen seminaarin Lapsen oikeuksien päivänä. Lapsen oikeuksien päivä voi näkyä yhdistyksen toiminnassa perhekahvilasta iltapäivätoimintaan. Se on yhdistykselle erinomainen päivä tuoda esiin ajankohtaisia paikallisia lasten asioita. Yhdistys voi järjestää oman luentotilaisuuden tai aloittaa yhteistyön esimerkiksi kunnan sosiaalitoimen, koulun tai työväenopiston kanssa ja järjestää tilaisuuden, jonka aiheena on lapsi. Teeman voi liittää valtakunnallisen seminaarin aiheeseen tai sen voi valita oman alueen ajankohtaisista asioista.

Vapaaehtoistoiminnan viikko

Jotain hauskaa, jotain aktivoivaa, jotain uutta, jotain vanhaa
– vinkkejä yhdistyksiltä yhdistyksille

Hyvä idea voisi olla järjestää toimintoja eri puolilla kaupunkia: ”Nyt tapahtuu vapaaehtoisvoimin tällaista ja tällaista täällä ja täällä. Tervetuloa mukaan!”. Esimerkiksi luistelukenttä aurataan yhteistuumin, perhekahvilassa tai -keskuksessa leivotaan pipareita, kerhossa askarrellaan joulukoristeita, puistoon koristellaan yhteinen joulupuu tai torilla kerätään nimiä lapsiperheiden asian edistämiseksi. Aktivoivan toiminnan suunnittelussa voi hyödyntää talvikausi- ja joulunalusaikaa.