Sadat vapaaehtoiset turvaavat lasten koulutietä

5.8.2020

Koulutien turvaajat -kampanja on käynnissä koulujen alkaessa Uudellamaalla. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri, MLL:n paikallisyhdistykset sekä Nordea Henkivakuutus toteuttavat yhteistyössä Koulutien turvaajat -kampanjan. Jokavuotinen kampanja järjestetään jo 12. kerran.

Koulutien turvaajat ovat vapaaehtoisia, jotka ovat turvaamassa kouluun kulkevien lasten suojateiden ylityksiä. Kampanjan tavoitteena on muistuttaa autoilijoita siitä, että pienet koululaiset ovat taas liikkeellä, sekä palauttaa koululaisten mieliin turvallinen tapa ylittää tie.

”Kampanja on hieno ponnistus MLL:n paikallisyhdistyksiltä tärkeän asian puolesta, tänäkin vuonna vapaaehtoisia on mukana satoja.” kertoo MLL:n Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Pia Metsähuone.

Yli 50 alakouluikäistä lasta loukkaantuu liikenteessä vuosittain. Suurin osa alakouluikäisten jalankulkijoiden henkilövahingosta tapahtui tietä ylitettäessä. Kaikista jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä ja joka viides menehtyi suojatiellä.

MLL:n Uudenmaan piiri ja MLL:n paikallisyhdistykset rekrytoivat yhteistyössä vapaaehtoisia koulutien turvaajiksi. Mukaan lähteminen on jokaiselle helppoa: koulutien turvaajana toimiminen vie vain puoli tuntia aikaa yhtenä aamuna. Koulutien turvaajaksi voi ilmoittautua MLL:n paikallisyhdistyksiin Uudellamaalla. Mukana olevat paikallisyhdistykset ja niiden yhteyshenkilöt löytyvät täältä.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Pia Metsähuone, MLL:n Uudenmaan piiri, p. 040 839 1093